Powered By Blogger

czwartek, 18 sierpnia 2011

Biała piękność







Śnieżnobiałe kwiaty dominują wiosną,
bielą zachwycają zaraniem śnieżyczki,
dzwoneczki konwalii pokazują skromność,
słodko pachnie jaśmin w majowym koszyczku.

Owocowym sadom w bielutkich sukienkach
wtórują narcyzy, choć w nich złote serce,
szmaragdową zieleń w dąbrowach i łęgach
zdobi krąg zawilców śnieżystym kobiercem.

W kolorach miłości, w odcieniach rozkoszy
toną letnie kwiaty w przepychu ogrodów,
baletem cynobrów dalie się panoszą,
a lilie wciąż błyszczą niewinną urodą.

Gdy brzoza dyskretnie gubi żółty listek,
wrzosowym fioletem gra przyrody tętno,
tylko wodne lilie trwają w bieli czystej,
niezmiennie od maja czarując swym pięknem.

46 komentarzy:

  1. Udanego urlopu Ewuniu* ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=rg9XkOj1Dwk

    OdpowiedzUsuń
  2. Słonecznego dnia ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=udfB4svdOII

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Małpeczko:)
    Dziękuję za życzenia i poranną muzę... cudna:))

    Pozwolę sobie dodać tekst wiersza do ślicznej muzyki w Twojego pierwszego linku:

    W Twoich oczach

    Wierzb płaczących nad stawem głowy pochylone
    Łabędzi śnieżnobiałych, wyciągnięte szyje
    Lilii wodnych przecudnie delikatne kwiaty
    I krzyk kormorana, co się w trzcinach kryje

    Gór strzelistych ośnieżone, niedostępne szczyty
    Stada owiec na hali soczyście zielonej
    I strumienia górskiego krystaliczną czystość
    I ten ogień co we wnętrzach chat góralskich płonie

    Fal spienionych na morzu potargane grzywy
    Biały piasek na brzegu przez przypływ wymyty
    I to słońce co zachodzi w szmaragdowej toni
    I owada, co od wieków w bursztynie ukryty

    Płomień, który w kominku pełza po bierwionach
    I blask świecy co oświetla rozpalone twarze
    W Twoich oczach to widzę bosko rozmarzonych
    I nie musisz mnie Miła pytać o czym marzę...

    autor: Henryk Rynkowski

    W góry wyjeżdżam w sobotę, a dzisiaj mam zamiar wyskoczyć na drobny plener do Kazimierza nad Wisłą. Efektem tegoż podzielę się z Wami w Ogródku:)
    Miłego dnia Małpuś:)
    U mnie nadal bajeczna pogoda...

    OdpowiedzUsuń
  4. ... i jaka delikatna muza, nie znałam tego zespołu, dzięki:)

    Beltaine - Tisa:

    http://www.youtube.com/watch?v=wnLqW-Elz5E&feature=related
    ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. jontek z koliby18 sierpnia 2011 09:28

    Witaj Ewo :-)
    Pięknie piszesz, świetny wiersz, moim zdaniem "złapałaś" coś...co miało i ma niewielu poetów...to lekkość pióra. Powoduje to że czytelnik, czuje zapach, smak, kolor i nastój autora. Jestem zachwycony :-)*
    Przyniosłem dla Ciebie wiersz :

    Adam Asnyk

    Czarodziejka

    Z wdziękiem wiosny nieśmiertelnym,
    W jutrzenkowym blasku szat,
    Wraz z orszakiem swym weselnym
    Czarodziejka idzie w świat:
    Z uwieńczoną biegnie skronią,
    Z śpiewem ptasząt, z kwiatów wonią.

    Przed nią sylfów jasna rzesza,
    Swój weselny nucąc chór,
    Na obłokach tęcze wiesza,
    I otrząsa rosę z piór,
    I obwieszcza jej przybycie:
    Świeżą rozkosz, nowe życie.

    Świat zakwita cały przed nią
    I różowy bierze blask,
    Płonie szczęścia przepowiednią,
    Pożądaniem słodkich łask.
    Wszystko wschodzi, wszystko rośnie,
    Pod jej stopą drżąc radośnie.

    Ona z twarzą uśmiechnięta,
    Coraz nowych gości zwie
    Na weselne życia święto,
    Na godowe krótkie dnie.
    I z złotego swego lejka
    Słodycz sączy czarodziejka.

    Wiecznie piękna, wiecznie młoda,
    Biesiadników poi krąg,
    Ledwie komu czarę poda,
    Już ją wyrwie z chciwych rąk
    I unosi z sobą dalej,
    Na świetlanej biegnąc fali.

    Próżno za nią skargi gonią,
    Próżno westchnień płynie szmer:
    Ona z śpiewem, blaskiem, wonią,
    Już do innych zdąża sfer,
    Zawiedzionym, co się skarżą,
    Z uśmiechniętą mówiąc twarzą:

    "Czyż sądzicie, że wy jedni,
    Macie zgarnąć cały dział,
    Waszym żądzom odpowiedni,
    I nasycić pragnień szał?
    Że wam jednym tylko służę,
    Niosąc życia miód i róże?

    Czyż sądzicie, że mnie wiele
    Obejść może ludzki los?
    Ja natury spełniam cele,
    Nie zważając na wasz głos;
    Nikt nie wstrzyma mnie na drodze,
    Jak przybyłam, tak odchodzę.

    Muszę naprzód iść bezwzględnie,
    Wszystkim nowy wieścić dzień:
    Co zakwitło, niechaj zwiędnie,
    Niech opada w mrok i cień,
    Ustępując miejsca nowym
    Pączkom wonnym a różowym.

    Korzystając zatem z chwili,
    W której napój niosę wam...
    Kto raz czarę mą wychyli,
    Co w niej znajdzie - mało dbam;
    Czy się cieszy, czy się żali,
    Niewzruszona idę dalej.

    Nie ma czasu tych żałować,
    Co przeżyli porę swą:
    Inne usta chcą całować,
    Inne serca kochać chcą:
    Przyszłość świata, niecierpliwa,
    Głośnym krzykiem mnie przyzywa!"

    Serdecznie pozdrawiam, słonecznego dnia życzę :-)*

    OdpowiedzUsuń
  6. jontek z koliby18 sierpnia 2011 09:29

    :-)*


    http://www.youtube.com/watch?v=LmS1CJtazJQ&feature=related

    OdpowiedzUsuń
  7. jontek z koliby18 sierpnia 2011 09:31

    :-)*

    http://www.youtube.com/watch?v=sywhWiRy-pw&feature=related

    OdpowiedzUsuń
  8. Jontuś, witaj:)
    Na chwileczkę zajrzałam do Ogródka przed wyjściem z domu... wybacz, że na "Twojego" cudnego Asnyka i śliczne muzyczne impresje odpowiem po powrocie.:)
    Wrócę po południu, miłego, słonecznego dnia życzę:)*

    ... aale Ogródek otwarty i Wszystkich zachęcam do miłej pogawędki, rozmowy poezją i muzą...
    Do spotkania przy podwieczorku :-)*

    OdpowiedzUsuń
  9. Miastem artystów się stał Kazimierz,
    tak jeden z królów miał ci na imię.
    Nad rzeką Wisłą jest on położon,
    - zajrzyj tu kiedyś, gdy jesteś zdrożon.

    W tymże to mieście jest turystyka,
    możesz tu spotkać, jak chcesz grafika.
    Możesz tu spotkać, także aktora,
    - z popularnością się tu upora.

    W tymże to mieście spotkasz pisarza,
    który gustuje w słońca masażach.
    Usiądź więc chwilę, pogawędź mile,
    - zwiedzisz atrakcje.A jest ich tyle...

    Przyjedź nad Wisłę do Kazimierza,
    który przoduje w licznych imprezach.
    Wszelkiej ofercie się nie sprzeciwiaj,
    - przyjedź niezwłocznie, napij się piwa.

    Jakbyś się czasem pobytem znużył,
    mnóstwo hoteli noclegiem służy.
    Tutaj naprawdę jest co podziwiać,
    - tu się odbywa Kapel Festiwal.

    Mnóstwo atrakcji jeszcze tu czeka,
    przyjedź na weekend, dłużej nie zwlekaj.
    Na zakończenie powiem niezbicie,
    - tutaj inaczej upływa życie.

    Słonecznego dnia Fanom życzę.:))

    OdpowiedzUsuń
  10. 45 Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym (2011 r.)

    http://youtu.be/RC-PykL4UKg

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzień dobry Ewo* :)

    Niech wiersz powie to o czym myślę :

    Dlaczegóż teraz nie mogę gdzieś z tobą,
    w zaciszu siedząc, wieść cichej rozmowy ?
    Czemuż nie mogę ująć twych dłoni,
    na mym ramieniu uczuć twojej głowy ?

    Czemuż nie mogę podzielić się z tobą
    każdym oddechem, każdym kęsem chleba,
    każdą radością i każdą boleścią -
    i tylko tak mi wiecznie tęsknić trzeba ?...

    OdpowiedzUsuń
  12. ...autor wiersza Kazimierz Przerwa-Tetmajer

    a muzycznie:

    http://www.youtube.com/watch?v=HkxjwZnnrXA

    Tęsknota....

    OdpowiedzUsuń
  13. Pani pachnie jak tuberozy.
    To nastraja i to podnieca.
    A ja lubię zapach narkozy,
    A najbardziej - gdy jest kobieca.
    A ja lubię zapach narkozy,
    A najbardziej - gdy jest kobieca.
    Mówię ładnie? I melodyjnie?
    Zdania perlę jak z pereł kolię?
    Pani patrzy - melancholijnie...
    Skąd ma pani tę melancholię?
    Pani patrzy - melancholijnie...
    Skąd ma pani tę melancholię?
    Sen? Doprawdy? Jak z dymu kółka?
    Sen zmysłowy bladej dziewczynki?
    Hebanowa lśniąca szkatułka:
    Pomarańcze i mandarynki.
    Hebanowa lśniąca szkatułka:
    Pomarańcze i mandarynki.
    Pani usta wtula w swe futro...
    Pewno.. miękkie jest to futerko...
    Przeczulenie? co będzie jutro?
    Co pokaże srebrne lusterko?
    Przeczulenie? co będzie jutro?
    Co pokaże srebrne lusterko?
    Podkrążone po balu oczy
    I zmysłowość pachnącej twarzy,
    I sen zwiewny panią omroczy,
    I o wczoraj pani zamarzy.
    I sen zwiewny panią omroczy,
    I o wczoraj pani zamarzy.
    Pani pyta, czy walca tańczę?
    Ach, zatańczę... jak sen dziewczynki!
    Mandarynki i pomarańcze,
    Pomarańcze i mandarynki.
    Mandarynki i pomarańcze,
    Pomarańcze i mandarynki.

    - Marek Grechuta

    Pomarańcze i mandarynki - Marek Grechuta

    http://youtu.be/PbuByYZtFy0

    OdpowiedzUsuń
  14. Ewa* bardzo kocha Kazimierza
    Wcześnie rano już doń zmierza
    Szybko mu na kolanka siędzie
    W oczka czule patrzeć będzie.

    Będzie mu szczebiotać wiersze,
    że ma u niej miejsce pierwsze.
    Obcałuje całego fotopstrykiem
    i poza nim, nie mówi z nikim.

    Kaimierz w wielkiej podzięce
    obcałował namiętnie Ewie ręce
    i na Rynku dla Ewy ochłody
    zaprosił ją na bakaliowe lody.

    Mówię Wam - tak było,... no,...no może mi się to przyśniło.

    :)))*

    Witam podwieczorkowo:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Witajcie Kochani:)
    Dotarłam do domu po długiej wędrówce i z przyjemnością odpocznę z Wami pod wierzbą nad stawem... Bolą mnie nogi...:)
    Zapraszam Wszystkich i już częstuję lampką czerwonego wina, a jako rekompensatę za długie oczekiwanie - przynoszę milion pąsowych róż:

    http://www.youtube.com/watch?v=2_189OY-PZ4&feature=related
    :)*

    Już się zapoznaję ze wszystkimi Waszymi prezentami...

    OdpowiedzUsuń
  16. NA RYNKU W KAZIMIERZU DOLNYM- Marek Grechuta

    http://www.youtube.com/watch?v=eZpf4lDyxdE

    :)))*

    OdpowiedzUsuń
  17. :) W@ dla Ciebie...Twój ziomal. :)

    http://www.youtube.com/watch?v=Z0crZ-0_XTQ&NR=

    ...miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jontuś:)
    Bardzo się cieszę że spodobał Ci się mój wiersz... z wdzięcznością dygam w podzięce za miłe słowa:)
    Przyniosłam dla Ciebie mój ulubiony fragment wiersza Mistrza Konstantego z "Kroniki olsztyńskiej":

    Kronika Olsztyńska - I wieczne lato świeci w moim państwie "Sen nocy letniej"

    I
    Gdy trzcina zaczyna płowieć,
    a żołądź większy w dąbrowie,
    znak, że lata złote nogi
    już się szykują do drogi.

    Lato, jakże cię ubłagać?
    prośbą jaką, łkaniem jakim?
    Tak ci pilno pójść i zabrać
    w walizce zieleń i ptaki?

    Ptaków tyle, Zieleni tyle.
    Lato, zaczekaj chwilę.
    (...)

    VIII
    Ze wszystkich kobiet świata
    najpiękniejsza jest noc

    IX
    Ona idzie, ona płynie, ona sunie
    pod niebios ogromną bramą;
    a wszystko jest piękne u niej,
    a pachnie u niej wanilia i cynamon.

    Z gór w doliny schodzi coraz głębiej,
    a oczy ma piękne jak jastrzębie,
    a nogi ma proste jak sosny.

    Nadaremno przez las sosnowy szedł,
    pojąłem, że w nim jest coś z męskiej tragedii.
    A kiedym w las liściasty wszedł,
    to jakbym słyszał śmiech i flet,
    jakbym wstąpił do pokoju kobiety.
    :)

    Za "Czarodziejkę" bardzo dziękuję, zaczarowała mnie zupełnie, bo... wcale jej nie znałam...
    A piosenkę Długosza "Na rynku usiąść w Kazimierzu" uwielbiam...:-)

    Pozdrawiam Cię serdecznie wieczorową porą:)

    OdpowiedzUsuń
  19. NO * TO * CO - Te opolskie dziołchy

    http://youtu.be/Eo8_jkmajeE

    OdpowiedzUsuń
  20. Jędruś i Jaśku:)*
    Dzięki za piękne wiersze o Kazimierzu...

    W wolnych chwilach tu zaglądam -
    moje miejsce na tej ziemi...
    Rynek, Fara, Klasztor, Wisła,
    kamieniczki i podcienia.

    Czas mi tutaj wolniej płynie,
    upał mniejszy, wieje wietrzyk,
    a jaskółki w swym balecie
    przecinają w krąg powietrze.

    W cień wąwozów dziś umknęłam -
    szumem dębów zachwyciły.
    Po wędrówce w letnim skwarze
    miłym chłodem uraczyły.

    Jaśku:)* - owszem, lody były,
    a Kazimierz mnie urzekał,
    najważniejsze, że w tym czasie,
    ktoś wiersz pisał, na mnie czekał...:)*

    Jędruś, już po Festiwalu,
    lecz na Rynku mrowie ludzi,
    wcale po nim nie krążyłam -
    dziki tłum mnie trochę nudzi...

    Do Męćmierza wędrowałam
    po wąwozach i opłotki,
    cudne szlaki poznawałam
    jutro Wam pokażę fotki:))

    Pozdrówka Wam ślę, moi ogródkowi Poeci:)*

    OdpowiedzUsuń
  21. Jaśku, cudna ta piosenka Marka Grechuty o Kazimierzu, pierwszy raz jej słucham i nie mogę sobie odmówić zamieszczenia jej pięknego tekstu:

    Kazimierz Dolny nad Wisłą

    Kazimierz Dolny nad Wisłą
    Jak perła między wzgórzami
    Swoistym pięknem nam zabłysnął
    Ryneczkiem z kamienicami

    Na środku rynku jest studnia
    Na kamienicach attyki
    Wszystkie budynki w słońcu południa
    Lśnią jak nowiutkie buciki

    W piekarni przy rynku pieką
    W kształcie kogutków bułeczki
    Przy kramach kupisz miód i mleko
    Jabłka, orzechy, porzeczki.

    Powyżej kościół jest wzniosły
    Stąd strzeże Bóg miasta strony
    A jeszcze wyżej pejzaż podniosły
    Krajobraz wzgórzy zielonych

    Zjeżdżają w to miejsce ludzie
    Dla piękna miasta, wzgórz ciszy
    By oczy nacieszyć, nacieszyć po trudzie
    Nerwy stargane wyciszyć

    Napoić dusze pejzażem
    Co jest jak balsam kojący
    Stanąć przed łąki wielkim ołtarzem
    By wchłonąć opar pachnący

    Choć przyjdzie czas stąd odjechać
    Bo szkoła, bo dom, bo praca
    W sercu będziemy zawsze czekać
    I znów będziemy tu wracać

    Gdzie kameralne zacisze
    Oaza zdrowia, spokoju
    I znowu kartkę zaraz napiszę:
    „Szukam wolnego pokoju"

    Kazimierzu nasz
    Ty coś w sobie masz
    Ci zostawią serca
    Którym szczęście dasz

    Kazimierzu nasz
    Ty coś w sobie masz
    Ci zostawią serca
    Którym szczęście dasz

    Kazimierzu nasz
    Ty coś w sobie masz
    Ci zostawią serca
    Którym szczęście dasz

    Kazimierzu nasz
    Ty coś w sobie masz
    Ci zostawią serca
    Którym szczęście dasz...
    ***
    Dzięki:)*

    OdpowiedzUsuń
  22. Zefirku:)
    Przyniosłeś mi wiersz o tęsknocie... to uczucie też mi jest znane... a ile pięknych wierszy wyszło o niej spod piór Wielkich...
    W podzięce dla Ciebie "Tęsknota" -

    Asnyk Adam

    Tęsknota

    Obłoki, co z ziemi wstają
    I płyną w słońca blask złoty,
    Ach, one mi się być zdają
    Skrzydłami mojej tęsknoty.

    Te białe skrzydła powiewne
    Często nad ziemią obwianą,
    Łzy po nich spływają rzewne,
    Czasami i tęczą zabłysną.

    Gwiazdy, co krążą w przestrzeniach
    Po drogach nieskończoności,
    Są one dla mnie w marzeniach
    Oczami mojej miłości.

    Patrzą się w ciemne odmęty
    Te wielkie ruchome słońca,
    I ja miłością przejęty
    Patrzę i tęsknię bez końca.

    Pozdrawiam serdecznie wieczorową oporą:)

    OdpowiedzUsuń
  23. ... sorry - porą, nie oporą:)))

    OdpowiedzUsuń
  24. Eh... kochani, byłam dziś prawie na końcu świata...

    Andrzej Sikorowski i Maja Sikorowska - Piosenka na koniec świata

    http://www.youtube.com/watch?v=6fbM_q-OCCc
    :)*

    OdpowiedzUsuń
  25. ... i jeszcze trochę klezmerskich nutek, jak przystało po wędrówce uliczakmi Kazimierza...

    Maja Sikorowska & Kroke - To diko mou paploma

    http://www.youtube.com/watch?v=czYv2U7HkCQ&feature=related

    :)*

    OdpowiedzUsuń
  26. A teraz poproszę o muzyczkę na miły, letni, romantyczny wieczór... :)

    OdpowiedzUsuń
  27. jontek z koliby18 sierpnia 2011 20:18

    Ewuniu :-)*
    Cieszę się, że wypad do Kazimierza się udał, miło widzieć Ciebie szczęśliwą.
    Dziękuję za ten fragment wiersza K.I.Gałczyńskiego, muszę przyznać nie znałem, ale jest piękny i nie dziwię się że należy do Twoich ulubionych :-)*
    W podzięce przyniosłem :

    Zwiędły listek

    Nie mogłem tłumić dłużej
    Najsłodszych serca snów,
    Na listku białej róży
    Skreśliłem kilka słów.

    Słowa, co w piersiach drżały
    Nie wymówione w głos,
    Na listku róży białej
    Rzuciłem tak na los!

    Nadzieję, którąm pieścił,
    I smutek, co mnie truł,
    I wszystkom to umieścił,
    Com marzył i com czuł.

    Tę cichą serca spowiedź
    Miałem jej posłać już
    I prosić o odpowiedź
    Na listku białych róż.

    Lecz kiedy me wyrazy
    Chciałem odczytać znów,
    Dojrzałem w listku skazy,
    Nie mogłem dostrzec słów.

    I pożółkł listek wiotki,
    Zatarł się marzeń ślad,
    I zniknął wyraz słodki,
    Com jej chciał posłać w świat!

    Adam Asnyk

    A dzisiaj, powiem już dobranoc, miłych kolorowych snów
    życzę :-)*

    OdpowiedzUsuń
  28. jontek z koliby18 sierpnia 2011 20:20

    :-)*

    http://www.youtube.com/watch?v=bzNQZTx0Irc&feature=related

    OdpowiedzUsuń
  29. Jontuś:)
    Porozmawiajmy zatem o pisaniu listów...
    Nie znałam tego pięknego wiersza Asnyka, dziękuję...:)*
    Z pewną taką nieśmiałością... pokażę Ci co na ten temat napisałam zimą:

    Chciałam ci napisać...

    Chciałam ci napisać list na płatku róży,
    ale gdzie go znaleźć, gdy wiatr chłodem wieje?
    Tak bez twego listu czas mi się wydłużył -
    czy go nie dostanę? Jeszcze mam nadzieję...

    Chciałam ci napisać list promykiem słońca,
    a tu szarość wokół lub bezkresne biele...
    Kiedyś raz zabłysnął, pisać nie dokończył,
    szybko się zanurzył w mglistych chmur pościele.

    Chciałam ci napisać na zielonym listku
    o mojej nadziei, naszych serc spotkaniu...
    Gdzie go mogę znaleźć? Postrącane wszystkie
    w chmurnym listopadzie, w ciemnych dni zaraniu.

    Chciałam ci napisać, może się odważę,
    list ogrzeję ciepłem moich czułych myśli,
    kiedy go dostaniesz, możesz się poparzyć...
    A odpowiedź twoja może mi się wyśni?

    autor: ewa*

    Wypad do Kazimierza był wspaniały, chociaż chyba się troszkę przegrzałam, zjadłam lody i... teraz boli mnie gardło.
    Nic to, jak mawiał Mały Rycerz :))

    ...za chwilę jeszcze piosenka dla Ciebie

    OdpowiedzUsuń
  30. jontek z koliby18 sierpnia 2011 20:38

    Jasinku, mój Złoty :-) zagrej jesce co pieknego, tak jak, to ino Ty potrafis :-)
    Dziekuję Ci za wcorejse granie, wysłuchołem dzisioj :-)

    Pozdrowiom nojserdecnij, i dobrej spokojnej nocy życe...

    :-)))

    OdpowiedzUsuń
  31. ... i piosenka: Irena Santor - Nic, oprócz miłości:

    http://www.youtube.com/watch?v=vaEW_TNFc3c&feature=related

    Dobranoc Jontuś, pięknych snów Ci życzę :-)

    Jutro nigdzie nie wyjeżdżam, muszę się troszkę podkurować przed sobotą...:)

    OdpowiedzUsuń
  32. jontek z koliby18 sierpnia 2011 20:47

    Ewuniu :-)*
    Z nieśmiałością ? Z z wielka dumą, powinnaś !
    Wiersz jest...przecudnej urody, jestem pod wrażeniem. :-)****************************************************

    Dziękuję *

    OdpowiedzUsuń
  33. ... aha, i jeszcze jedno Jontuś, bardzo mi się spodobał Psalm sielankowy Magdy Umer do pięknego wiersza Tadeusza Nowaka... śliczna poezja, wyśpiewana tak delikatnie... i clip z cudnymi pejzażami i liliami wodnymi.:))
    Dziękuję serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ewuniu*, Ogródkowicze :) A. A. i Jego Tęsknota...Piękne dzięki :)
    Ewo*, Twój piękny wiersz wstępniak przypomniał mi Akwatyki - Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej

    I

    Koła deszczu przędą się na wodzie...
    Powstają jedne z drugich,
    Wciąż jeszcze i jeszcze...
    Liść nawodny porozumiał się z deszczem;
    Podobne są ich kręgi w kształcie i obwodzie.
    Nenufar
    Koła wodne pochwala,
    Innym formom nie ufa...

    II

    Nad wodą ławka, trawą porosła
    Jak zimna płyta mogiły...
    Tu, dwoje imion, dwaj zakochani
    Wyryli w podpis zawiły.
    Tutaj siedzieli, patrząc na siebie...
    Może nie żyją w tej chwili ?
    A jeśli żyją, kochając innych,
    To też tak, jakby nie żyli.

    III

    O lilie - kąpielice, ku snom wychylone
    Wsparłszy głowę na liściu! O nadwodna ławko !
    W ciemnym srebrze topoli, zwisających pionem,
    Falo, tętniąca głucho bulgotem i czkawką !
    Głosy humorystyczne, najbrzydsze, najpustsze,
    Wyrażające próżność mijającej chwili!
    Przy świetle gwiazd oglądam przeszłość moją w lustrze
    Oplecionym ramieniem lilii...
    Wszystko co wpadło w wodę, między chóry żabie,
    Ze szkodą równą wiązce róż czy złotej sztabie...

    IV

    Ta nić wraz z rybką, w powietrze wyrwaną,
    To twój ratunek od uroku wody.
    Ona cię trzyma, broni przed nirwaną,
    Ciągnącą lilie i świateł niewody...

    Nenufar, w chmury zapatrzony niemo,
    Ani cię zdziwi, ani cię zachwyci,
    Nie stracisz zmysłów i nie wpadniesz w niebo,
    Dzięki tej mocnej, pożądliwej nici.

    Wśród samotności tak żabiej, nadwodnej,
    Inny zwariowałby, zaczął rechotać,
    Albo pojąwszy prawdę - zemdlał od niej.
    - Ty bacz jedynie, czy się korek miota...

    V

    Wodo, marszczona w zefirowe plisy,
    Podobna egipskiej szacie !
    Światła prędkie, srebrzyste jak świergot skowrończy !
    O kalie dzikie, irysy,
    Wy, co zaczynacie tam, gdzie ja się kończę...

    VI

    Jezioro: szyba w iskier tysiące rozbita,
    Pąk nenufaru: gładko sczesana najada,
    I wysoko nad wodą krążąca rybitwa,
    Która nagle, łup wziąwszy za cel -
    Z najsrebrzystszym patosem samą siebie łamie,
    Przeistacza się w szmatę a następnie w kamień
    I pionem spada.
    Potem zmaga się z rybą i z siłą wypływa,
    A czując, że się to wszystko światu podobało,
    Zaczyna od początku : srebrna i ruchliwa
    Przybiera nagle żądzy omdlałść...

    VII

    Za miastem, nad urwiskiem, u brzegu jeziora,
    Blaskiem w niebo uderzając ostrym,
    Leży ławica miednic i dzbanów blaszanych,
    Których dno czas żarłoczny rdzawą szczęką przeżarł,
    Jest jakaś duszna poezja
    W niedoli tego wybrzeża,
    Jak gdyby się choremu śniła Polinezja
    I w dysproporcjach rozrosłych
    Porzucone skorupy perłorodnych ostryg.

    Dobranoc Najmilsi:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Dziękuję Zefirku:)
    A wiesz, jak przeczytałam ten fragment: "Nenufar koła wodne pochwala" - z "Twojego" wiersza, skojarzyło mi się "Inamorato" Lenartowicza; lekko żartobliwy wiersz, też z nenufarem w treści:

    Inamorato

    Słońce tak pięknie świeciło światu,
    Kiedy raz pierwszy ujrzałem Ninę;
    Ja kocham Ninę, przepadam, zginę,
    Kwiecie granatu.

    Jak ona śpiewa, jak ona tańczy,
    Kto kiedy widział taką dziewczynę!
    Ja kocham Ninę, ja kocham Ninę,
    Kwiat pomarańczy.

    Szaleństwa mego nie widzę kresu,
    Już za wariata po świecie słynę,
    Już kocham Ninę, ja kocham Ninę,
    Kwiat aloesu.

    Rozum straciłem od tego czaru,
    Ogniem się spalę, łzami rozpłynę,
    Ja kocham Ninę, ja kocham Ninę,
    Kwiat nenufaru.

    Ojciec mi daje ogród i rolę,
    Stryjo mi daje całą dziedzinę,
    Ja Ninę wolę, ja Ninę wolę,
    Ja wolę Ninę,
    Ninę.

    Dobrej nocy Zefirku, miłych snów i... do jutrzejszego spotkania w Ogródku:)

    OdpowiedzUsuń
  36. :)))))))

    Dobranoc :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Jontusiu, Twoją prośbę muszę spełnić na początek
    "Georgia" w wykonaniu Michaela Boltona.

    http://www.youtube.com/watch?v=BAlChPOwRcQ

    i Michael Bolton - The Best Of Love - dla Hanusi :)

    http://www.youtube.com/watch?v=ganyeVCcuyI&feature=related

    OdpowiedzUsuń
  38. Ja też prosiłam o muzę, aale... podsłucham tę dla Jontusia, jeśli pozwolisz...:)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ewuniu*, wprawdzie Chciałam ci napisać skierowałaś do Jontka, ale o moim wzruszeniu przy czytaniu muszę Ci donieść ;-), a więc donoszę;-), pa :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Zefirku... mogę Ci tylko jedno powiedzieć. Ten wiersz miał adresata... :)
    A że Jontuś zamieścił piękny wiersz o pisaniu listów, więc tak mi się tylko skojarzyło.:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Twoją prośbę dopiero przed chwilami dwoma przeczytałem - sorry:)*. Lecz jest już czas dobranockowy i dziś będzie wiersz z netu:

    Widziałem Cię we śnie piękną z uśmiechem na twarzy
    Biegłaś w moją stronę po piaszczystej plaży
    Wiatr muskał Twe włosy i ciało opalone
    A Twe usta prześliczne, lekko rozchylone
    Wołały moje imię raz ciszej raz głośniej
    Od razu me serce poczuło się radośniej
    Gdy już do mnie dobiegłaś i stanęłaś koło mnie
    Powiedziałaś: Kochanie, kocham Cię nieprzytomnie
    Ja wziąłem Cię w ramiona i czule pocałowałem
    I szepnąłem Ci do uszka, że ja zawsze Cię kochałem
    Chwyciliśmy się za ręce i biegliśmy w stronę słońca
    I krzyczeliśmy, żeby nasza miłość była tak jak ono gorąca
    I wtedy obudziłem się cały potem zlany
    A ty leżąc obok spytałaś "czy ty też biegłeś po plaży kochany"?

    autor: glaco

    i kołysanka: Kenny G - Don't Make Me Wait For Love

    Dobranoc, dobranoc Kochani:)*** utrodzon żem
    dziś wielce i pora mi na sen:)*

    OdpowiedzUsuń
  42. :)*
    Śliczny sen...

    Moja dobranocka dziś będzie z wierszem Leopolda Staffa:

    Leopold Staff

    Los
    Dla siebie los nas stworzył dwoje,
    Lecz nas rozdzielił traf żywota
    I twe słodycze nie są moje,
    Nie mój twój uścisk i pieszczota.

    Żyjemy jeno w snach o sobie,
    Gdzieś na wyżynach ponad światem,
    Gdzie nawet uśmiech jest w żałobie,
    Gdzie zimno wiosną jest i latem.

    Róż szczęsnym kwieciem nie wieńczone,
    Lecz nad łzy wyższe i dumniejsze,
    Sięgają w niebo po koronę
    Gwiazd serca nasze nietutejsze.

    Tam się kochamy bladzi, niemi,
    Oczarowani przez cisz głusze,
    Jak jeszcze nigdy się na ziemi
    Dwie ludzkie nie kochały dusze.

    Niechaj tęsknoty wiecznej siła
    Przepoi istność naszą całą,
    By miłość bólem nagrodziła
    To, czego szczęście nam nie dało...

    Dobranoc, dobranoc Kochani:)*** - snów kwietnych i... wymarzonych:)*

    Kołysankę zaś zaśpiewa Grzegorz Turnau - Wiem:

    http://www.youtube.com/watch?v=TkHMFXm-8kU&feature=related

    ... a drugą zagra Kenny G - Besame mucho

    http://www.youtube.com/watch?v=PHXrwHIzBwM&feature=related

    Pa:)*

    OdpowiedzUsuń
  43. Gaszę światło, bom ostatni,
    jutro dzionek będzie nowy.
    Jeszcze muszę ząbki umyć
    i posłuchać huku sowy.

    A Wam wszystkie, grzeczne dzieci,
    Jędruś życzy dobrej nocy.
    Zróbcie siusiu i paciorek,
    i szybciutko marsz pod kocyk.

    Dzieci śnijcie, co tam chcecie,
    życzę snów Wam kolorowych.
    A ja idę jak wspomniałem,
    - bo się zaczął koncert sowy.

    No, bo jutro się spotkamy,
    wypoczęci i wyspani.
    Bo zadała nam na pamięć,
    mnóstwo wierszy nasza Pani...

    Dziękuję za wiersze i muzę.Kolorowych snów...:)

    OdpowiedzUsuń
  44. Obudzę Was tańcem - hehehe

    Andrzeju ;)- opolskie dziołchy nie stoją jak maśnice ;-)))

    http://www.youtube.com/watch?v=kSPz3znmjAs

    ;-)

    OdpowiedzUsuń
  45. Ewo* Tobie do porannej kawki ;-) Odpoczywaj.
    Widzę, że wycieczka udana ;).

    http://www.youtube.com/watch?v=XDOhBONYtYg&feature=related

    OdpowiedzUsuń
  46. Małpuś, witaj:)
    Cudna ta celtycka muza... może jeszcze coś?

    http://www.youtube.com/watch?v=XrFiwsiZl0Q&feature=related
    Miłego dnia:)

    OdpowiedzUsuń