Powered By Blogger

wtorek, 27 grudnia 2011

Słowa niespisane

Kilka fotek z wczorajszej wyprawy do Kazimierza Dolnego n/Wisłą.


Wlot do Rynku od strony ul. Krakowskiej.


Widok na miasteczko z góry klasztornej.


Galeria pod chmurką na Małym Rynku.


Świąteczne dekoracje kamienic.


Bardzo przyjemny lokal w Rynku (czynny w Święta)... :-)


Witryny galerii "Kufer Kazimierski"...


... otwartej w drugi dzień Świąt.


Rynek. Widok od strony Fary.


Zatopiony w Wiśle korzeń o kształcie leżącego jelenia.


Wierzby i łoziny nad Wisłą.


Czaple na piaszczystej wysepce (zdjęcie z dużej odległości).


Perłowe znalezisko na plaży.

Słowa niespisane

Do pisania wierszy butów nie potrzeba,
potrafią napęcznięć w głowie tuż nad ranem,
wibrują w powietrzu, pod pochmurnym niebem
w szarych dniach grudniowych, cieniem rozesłanych.

Można je odnaleźć w maleńkim żołędziu,
w migotaniu światła na tafli jeziora,
kiedy rok przemija i czas na krawędzi,
w niespokojnych myślach i długich wieczorach.

Słowa na bezsenność, na deszcz i na miłość,
z bezkresnej nostalgii gdzieś z czwartku na piątek,
kiedy mgła zimowa promień utaiła,
a bezlistna brzoza wplątała się w wątek.

Wiersze są niemodne, więc szybko polegną
blaski, metafory i czułe westchnienia,
zmilkną w zgiełku zdarzeń, zanim gwiazdy zbledną,
słowem niespisanym, jak wyrzut sumienia.

(napisany na kanwie archiwalnego wiersza)

62 komentarze:

  1. Dzień dobry:)
    Ciepło i deszczowo, za oknem 8 st., mgła...
    Trzeba się zmierzyć z poświąteczną rzeczywistością.
    Kawa i świąteczne okruszki wrażeń jak zwykle niezawodne w takich sytuacjach...:)
    I już zmykam do pracy.

    Miłego dnia i do spotkania w Ogródku po powrocie...:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ... ale ten tydzień ma tylko cztery dni robocze; pocieszające...:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Witajcie Kochani* - po świętach.
    Dziękuję Wszystkim za cudowne wiersze, muzę i takie od*serca.... słowa.

    Ewuś - wybacz*, moje, czasem wredne*;) odzywki i niebanalne*zrozumienie poezji...jako*takiej;)

    http://www.youtube.com/watch?v=kPNiax6Bdyc
    ;)
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=C3CUn1BpGq8

    Miłego dnia i odpoczynku, po świętach*.;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witryny galerii "Kufer Kazimierski"...

    Cudowny, mój Andrzej byłby zachwycony:)
    Zbieramy same starocie, nie nadanżam*odkurzać i czyścić;)hehehe

    Arszenik i stare koronki
    http://www.youtube.com/watch?v=mhim5SFr8BQ
    ;-)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Lady Pank : "Zawsze tam gdzie ty"
    ;)*

    http://www.youtube.com/watch?v=fyoCXePXQF0
    ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Małpko, byłam w raju, cudnie tam, dziękuję, miłego dnia:-)

    http://www.youtube.com/watch?v=qd7Dvs79alo

    OdpowiedzUsuń
  7. PERFECT - NIE PŁACZ EWKA 1981

    http://www.youtube.com/watch?v=PZ83QIW_vSY
    ;)*

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam poświątecznie:)
    Ewuniu cudna ta świąteczna sesja zdjęciowa w Kazimierzu.Tylko pozazdrościć:)

    Słowa

    Są słowa, które powiedziane raz
    Nigdy już nie giną
    Z wiatrem wędrują przez cały świat,
    Czasem w ciszy możesz je usłyszeć

    Są słowa, które tną jak miecz
    Słowa, które leczą każdą ranę
    słowa jak burza, zimny deszcz
    Słowa, które koją

    Są słowa, których nie zna nikt
    Słowa, których więcej nie usłyszysz
    Czarujące jak zaklęcia w bajce
    Słowa, których sens znasz tylko ty.

    Mówią, że milczenie złotem -
    kiedy słowa w pustce błądzą.
    Od diamentów droższe -
    słowa, które ją wypełnią.

    Autor: Ryszard Brączek

    http://www.youtube.com/watch?v=0BRnBjRp_pA

    :)*

    OdpowiedzUsuń
  9. Ballada o Kazimierzu Dolnym - Sławomir Zygmunt

    http://www.youtube.com/watch?v=F36dNXX81js

    Miłego dnia Ogrodnicy:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla Ewy, miłego popołudnia, Ogrodnicy:-)

    http://www.youtube.com/watch?v=f6OXyYhsL7k&feature=related

    OdpowiedzUsuń
  11. :)

    Dalida & Alain Delon - Paroles, paroles

    http://www.youtube.com/watch?v=_ifJapuqYiU&feature=related

    :)*

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj Małpko:)
    Cieszę się, z Twojego powrotu do ogródkowych pieleszy i z tego, że zagadałaś do mnie ludzkim słowem, dziękuję...:)
    Piosenki i wiersze bardzo chętnie widzę w Ogródku, ale najcenniejsze dla mnie są myśli i komentarze własne Ogrodników. Reszta powinna być tylko miłym dodatkiem...:)
    Rozmów w piątek, sobotę i niedzielę było co niemiara, zwłaszcza, jak zjawili się Adaś, Jasiek i Staszek. Z dziewczynami i z Jędrusiem ciut gorzej, widocznie nagadają się do wiwatu w domu i w pracy...;-))
    Ja też się nagadam, ale mnie, to zawsze mało...

    U mnie po Świętach bardzo ciepło i mżawiąco, trawka zielona, pąki na bzach nabrzmiałe, no i... czaple nie odleciały, a tu koniec grudnia! Myślałam, że ktoś się zdziwi - skąd na wczorajszej fotce czaple?
    I te cudne muszelki małż z masą perłową. Rozłupują je mewy i gawrony, całkowicie zjadając ich zawartość. Widać, nie tylko my gustujemy we "fructi di mare"... :) Tylko nigdy nie spodziewałam się, że wnętrze muszli małża będzie wyścielone masą perłową; a tu - proszszszę...:)
    Odzywek już nie pamiętam i nie chce mi się do tego wracać. Tyle jest interesujących tematów do rozmowy, więc po co?
    Co do galerii "Kufer Kazimierski", to podejrzewam, że byś z niego nie wyszła; cudowny sklepik z prezentami, rękodziełem, pamiątkami, starociami i wszelakimi artystycznymi wyrobami w dobrym guście. Tutaj masz link, gdzie możesz sobie obejrzeć całą ofertę galerii:

    www.kuferkazimierski.pl

    Warto! Ja wczoraj wyszłam stamtąd z porcelanowym kubkiem, ręcznie malowanym (na zmówienie) w przecudne kwiaty magnolii...:)

    Coś do mojego wstępniaka w zamieci słów nienapisanych...? Znalazłam wiersz Michała Zabłockiego, oddający to, co sama często czuję.

    Michał Zabłocki

    Słowo-pisanie

    Chodzą mi po głowie jakieś dzikie wersy
    Jakieś nie wiadomo skąd wzięte strofy
    Śnią mi się słowa których wcześniej nie słyszałem
    Których nie wymyśliłem ani nie wypowiedziałem
    Całe zdania zwrotki teksty poematy
    Rozbrzmiewające nie wiadomo skąd
    I nie wiadomo dla kogo przeznaczone
    Ich przesłanie napełnia mnie upojeniem
    Ale kiedy się budzę wszystko nagle znika
    Kiedy próbuję je zapisać – rozpierzchają się zgłoski
    Jakby nie chciały przedzierzgnąć się w litery
    Jakby im to szkodziło na ich zwiewną egzystencję.

    Pozdrówka ślę, i zaraz odsłucham piosenki, to coś Ci zagram.:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki Małpko za muzę i za przypomnienie Ireny Kwiatkowskiej w tej niezapomnianej sztuce; oglądałam ją kilka razy, zawsze z zachwytem nad artyzmem niezapomnianej Pani Ireny...

    A' propos zakupów, nie tylko w "Kufrze Kazimierskim", oczywiście w wykonaniu Ireny Kwiatkowskiej:

    Irena Kwiatkowska - Meble (1953)

    http://www.youtube.com/watch?v=3kpA5rgnH0k&feature=related
    :)))

    ... dla mnie bomba!
    Miłego, wieczornego leniuchowania Małpuś:)

    OdpowiedzUsuń
  14. ... a na miły wieczór zagram Ci coś z moich jazzowych klimatów:

    Kaori Kobayashi - Forever

    http://www.youtube.com/watch?v=UOsFNBfr-v8&feature=related

    ... taki delikatny relaksik...:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam Cię Dano i dziękuję za Wodeckiego:)
    Ja też lubię wracać tam, gdzie byłam... vide Kazimierz...:)
    Mam jeszcze parę takich magicznych miejsc na ziemi w Beskidach, na Polesiu, Podlasiu, Roztoczu, w Białowieży... ale Kazimierz jest najbliżej mnie, a zazwyczaj czasu mi brakuje na dłuższe wyjazdy. To absolutnie nigdzie nie powtarzalny zakątek, a ja tam doskonale wypoczywam, nawet jak pojadę na godzinę.
    Zestawienie unikalnych, renesansowych zabytków z cudownymi wzgórzami i wąwozami lessowymi, dziką, nieujarzmianą rzeką, jej zakolami, rozlewiskami i starorzeczem, bajeczne krajobrazy i bogata roślinność tworzą klimaty, którym nigdy nie potrafię się oprzeć...
    A do tego sklepiki, galerie, knajpeczki, cały świat artystyczny - to już tylko miły dodatek.

    Chciałabym to umieć oddać wierszem, ale nie jako suchy opis, bo te można znaleźć w każdym przewodniku, ale oddać cały nastrój tego miasteczka.
    Ale z wierszami i słowami, to wiesz... najczęściej jest tak, jak w moim wstępniaku. Coś na ten temat pisała też Anna Frajlich:

    Anna Frajlich

    Chwila przed

    Spoczywa wiersz
    w krystalicznym sześcianie
    płatka śniegu
    w ostatniej sekundzie
    przed siódmą rano
    i nie chce się zbudzić
    otrząsnąć z niebytu
    aby być
    już tylko jednym
    z milionów wierszy
    napisanych.

    Posłuchasz ze mną jeszcze Kaori Kobayashi? Coś niezwykle ulotnego, jak mewy i słowa...:)

    Kaori Kobayashi - Airflow

    http://www.youtube.com/watch?v=S_k2oJ5EpoM&feature=related

    .... :))....pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Oj;)* Ewuś...Meble;)*...kapitalne;))))
    Relaksik;)też niezły, zeee wyzględów na saksofon...;)*
    Pozdrawiam cieplutko,i bez błędów;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobry wieczór Izko:)
    Dziękuję...:)
    Bardzo prawdziwy jest "Twój" wiersz o słowach, ich znaczeniu i przesłaniu, jakie niosą.
    A u mnie jest o tych nienapisanych, wyrażających, myśli i uczucia, które tak bardzo chciałabym ubrać w rymy. Niektórzy lubią, jak się do nich mówi wierszem:

    Paulina Czeredys

    ***

    wierszem do mnie mów
    mów wierszem
    w magię znaków
    zamień myśli Swe najgłębsze

    zaplecionych w warkocze liter słów
    tak łatwo nie rozwieje wiatr
    i może zachowasz odczuć tęczę
    gdy na pamięci czas odciśnie swój ślad...

    A piosenek o Kazimierzu już nie będę Ci grać, bo chyba je znasz na pamięć:))
    Zagram Ci coś o ulotności spraw, która zostaje w nas:

    Piotr Rogucki - Ulotność

    http://www.youtube.com/watch?v=UDSN0Fv8bKo

    ... pozdrawiam wieczorową, deszczową porą:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Małpuś, furda tam błędy, ciągle robię jakieś literówki i coś zjadam, a wszystko z pośpiechu - to nie jest najważniejsze...:))
    Posłuchaj jeszcze hobbystów:

    Kabaret Dudek - Hobbyści

    http://www.youtube.com/watch?v=Z0qdxEqqUDk&feature=related

    :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję Ewo.Pozdrawiam i miłego wieczoru życzę:)

    Old Metropolitan Band - Paszo Wesz

    http://www.youtube.com/watch?v=mzoknNDr_2w&feature=player_embedded#!

    :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Irena Kwiatkowska Wiesław Michnikowski - Krawiec żydowski 1969
    ...
    To jest też kapitalne;)))*

    http://www.youtube.com/watch?v=wucOMe1w7s8

    OdpowiedzUsuń
  21. Izko:)
    Aleś mnie uraczyła cudnym jazzem, dzięki stokrotne:)* Cóż za kapitalna improwizacja na temat "My cyganie", uczta...:)))
    Dla Ciebie ujazzowiona wersja czardasza:

    Old Metropolitan Band - Czardasz

    http://www.youtube.com/watch?v=llzYUb926tM&feature=related

    ... Czy humorek po Świętach Ci dopisuje? Pozdrawiam wieczornie, po małej pauzie...:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Małpko:)
    Zaiste kapitalny, żydowski skecz.:))) Nie słyszałam go do tej pory.
    "Jakub, przestań ranić serce tą chronologią" - uśmiałam się serdecznie:)))
    I pozostając w klimatach kabaretowych, posłuchajmy jeszcze Adzii badzi blues. Tu z kolei niepowtarzalne klimaty z Jonaszem, których też już niestety brakuje:

    Jonasz Kofta - Adzia badzia blues

    http://www.youtube.com/watch?v=s7_egGw4cC4&feature=related

    ;))*

    OdpowiedzUsuń
  23. Żeby jeszcze trochę przypomnieć nastroju świątecznego, w lekko jazzowym wykonaniu:

    Ewa Bem i Andrzej Jagodziński: Kolęda na cały rok

    http://www.youtube.com/watch?v=YsIW2zpJIJI&feature=player_embedded#!

    ...:)*

    OdpowiedzUsuń
  24. Bry wieczór :)

    W Kazimierzu różne cuda bywają
    Po Wiśle rogate lelynie pływają
    A na jej piaszczanych łachach
    Stoją czaple w szarych paltach
    Muszle z pereł leżą okradzione
    Perły nad kawiarnią są zawieszone
    Tuż przy rynku za małym płotem
    Galeria landszftów pod okapem
    Mimo tych cudów - jest smętnie
    I Kazimierz nie wygląda odświętnie.

    :)))*

    Nie mogłem się doczekać Jędrkowego fotokomentarza, wobec tego spróbowałem sam:)*

    OdpowiedzUsuń
  25. Bry, Jaśku:)*
    Nie wiem, czy Jędrusia się doczekamy dzisiaj, pewnie odsypia jeszcze trzydniowe świętowanie.:))
    Ale Twój komentarz świetny, bo napisany Twoimi odczuciami...:))

    A mnie nie potrzeba odświętnych cudów,
    bo ja w Kazimierzu nie umieram z nudów.
    Na nic mi palmy, czy złote hotele,
    ja wolę tutaj we wtorki, w niedziele...
    Gdzie szara Wisła, wierzby i łoziny,
    czarownie szepczą przez wszystkie godziny,
    w lecie w wąwozach wyśpiewują świerszcze,
    a Stary Rynek podpowiada wiersze...

    :)))*

    Przyjedź do mnie, zabiorę Cię w te cuda na sentymentalną wycieczkę i wcale Ci nie będzie smętnie, zapewniam...:)*

    OdpowiedzUsuń
  26. ... a te Twoje "rogate lelynie" cud-mniut:)))*

    OdpowiedzUsuń
  27. ... no i - najważniejsze - bez obawy pójdziemy do tego przyjaznego lokalu na kawę i dymka...:))

    OdpowiedzUsuń
  28. Zaczarowany Kazimierz

    "Dopiero był Kazimierz, były wzgórza i rzeka,
    dopiero się nad miastem dym nieśmiały rozwlekał.
    Lecz oto znikł Kazimierz, znikły jesienne wzgórza:
    w nocy się i w nicości świat szeroki zanurza.
    Ocalała, zachodem w lekkie zmieniona szkliwo,
    tylko Wisła: różowe, rozrzewniające dziwo.
    Tak czasem miłość, nocy oceanem oblana,
    dwoma sercami krwawi, najsłodsza, wspólna rana"

    Tadeusz Bocheński

    http://www.youtube.com/watch?v=WzcjD5oAxiQ&feature=related

    Muzyka: Sebastian Olko

    OdpowiedzUsuń
  29. Jasieńku, a gdzie żeś Ty znalazł taką perełeczkę poetycko-muzyczną... pięknie dziękuję...:)))***
    Tego jeszcze u nas nie było... aż mnie ciarki przechodzą...
    Wiesz... siedzę w domu, za oknem deszcz i szum tirów na dwupasmówce, a ja z tą muzyką zupełnie odleciałam...
    Czegoś takiego nie słyszałam.
    Podziwiam Cię za talent wyszukiwania cudów do Ogródka:)*

    OdpowiedzUsuń
  30. A dobranocka będzie dziś bez słów, ale za to Hymn
    do Miłości Sebastiana Olko zaśpiewa nam Małgorzata
    Walewska -

    http://www.youtube.com/watch?v=wLNe_LfKAt0&feature=related

    Ale kołysankę już ze słowami - "Czekałam wieczność" - Kochaj mnie - Małgorzata Walewska

    http://www.youtube.com/watch?v=NLOVPTyxPZ8&feature=related

    Dobranoc, dobranoc Kochani:)*** już czas...:)***

    OdpowiedzUsuń
  31. Czymś Ci się zrewanżuję, może nie tak cudownie mistycznym, ale też urokliwym:

    NA RYNKU W KAZIMIERZU DOLNYM-wiersz( Marek Grechuta- piosenka).mp4

    http://www.youtube.com/watch?v=eZpf4lDyxdE

    Pod klipem jest niesamowity, choć bardzo smutny wiersz poety, podpisującego się tzdoliński:

    tzdolinki Wzruszył mnie on ogromnie.

    Na rynku w Kazimierzu Dolnym
    Zatrzymał się czas przygarbiony
    Choć twardy jak kamień polny
    Rzewnie westchnął do chwil minionych

    W uliczkach po kocich łbach
    Snują się Cienie sprzed lat
    Co kiedyś w młodości swej dniach
    Cudowny widziały świat.

    Córka kramarza, Rachela
    Gdy blady rumienił się świt
    Wzdychała do krawca Jankiela
    Bo mówić zabraniał jej wstyd.

    Tu zboże płynęło jak rzeka
    I kręcił się każdy geszeft
    Lecz czasem i czas musiał czekać
    Gdy z flaszką spotykał się szewc.

    Tu srebrne sypały się skry
    Spod nóg wołyńskiego ułana
    Kucharkom zbierały się łzy
    I miękły panienkom kolana.

    Tutaj nie było benkełe
    Bo stracić to wielki był wstyd
    Od czego na karku kiepele?
    A głowę tu miał każdy żyd.

    Bezgłośne koguty z ciasta
    Handełe na co tylko ochota
    Ściągały do centrum miasta
    Mistykę finansów i złota.

    Ucichł już śpiew i rżenie koni
    "Alle raus!" tylko gdzieś w studni drga
    Rozpłynął się las ludzkich dłoni
    I pejsy jak nić z DNA.

    Złocą się zmierzchu czerwienie
    Wśród kamieniczek i ruder
    Lecz nocą znów szepcą kamienie
    "Kain! Wo ist dein Bruder...?"*

    * Kainie, gdzie jest twój brat (biblijne)

    ... mimo, że czas zrobił swoje, ten wiersz mnie ogromnie wzruszył.

    OdpowiedzUsuń
  32. ...:))
    Aha, czas na dobranockę - już się powoli gotuję, Jaśku. Znowu wszedłeś jak duch...:))*
    Chwilka...

    OdpowiedzUsuń
  33. Piękny ten hymn, dzięki serdeczne...:)*
    I już przychodzę ze swoją dobranocką... zgodnie z intencją wstępniaka, będzie o słowie...

    Jonasz Kofta

    Daj mi słowo

    Już słońca wschód, początek dnia,
    biały poranek obiecuje dobre chwile nam.
    Jesteś mój, ale czy wiesz,
    co jeszcze z twoich ust usłyszeć chcę.

    Daj mi słowo, słowo niezwykłe,
    co jutro zakwitnie jak sad, tak jak sad.
    W sercu schowam, przejść wtedy mogę
    przez ogień i wodę, bo wiem, że je mam.
    Oczu mową dawno nazwane, zwyczajne i znane tak trwa.
    Daj mi słowo, chcę w nie uwierzyć,
    chcę z tobą je przeżyć, już czas.

    Dzień chyli się, nadchodzi chłód,
    nie uwierzyłeś jeszcze, miły, w białą magię słów.
    A ja to wiem, gdy cisza trwa,
    co nie nazwane jest, ucieka nam.

    Daj mi słowo, słowo niezwykłe,
    co jutro zakwitnie jak sad, tak jak sad.
    W sercu schowam, przejść wtedy mogę
    przez ogień i wodę, bo wiem, że je mam.
    Oczu mową dawno nazwane, zwyczajne i znane tak trwa.
    Daj mi słowo, chcę w nie uwierzyć,
    chcę z tobą je przeżyć, już czas.

    ... a kołysankę oczywiście wyśpiewa Małgorzata Walewska:

    Małgorzata Walewska "Przy Tobie trwać"

    http://www.youtube.com/watch?v=Fp8jUOu8i24&feature=related

    Dobranoc, dobranoc Kochani:)*** - szum deszczu i wiatr westchnień niech Wam się pięknie komponują ze snem :)***

    OdpowiedzUsuń
  34. Dzień dobry:)
    Spało mi się tak słodko, że dopiero się obudziłam i już nie zdążę napisać czegokolwiek nowego.
    Oczywiście, budzik przed piątą dzwonił, a ja go tylko pacnęłam przez sen i na drugi bok...:))
    Teraz muszę się szybko ogarnąć i w drogę - dziś wyjazd w teren.
    Wszystkie tematy, wiersze i piosenki mile widziane:)
    Możecie sobie poużywać na śpiochu...
    A teraz kończę kawę i już wyskakuję z domu.
    Deszcz o dziwo nie pada, cisza, nic nie wieje... za oknem 4 st.

    Do spotkania po powrocie. Udanego dzionka:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Witaj Ewuniu :)*
    Mnie dzisiaj też się dobrze spało.Właśnie piję pierwszą kawę.
    Może na dzień dobry perełeczka,którą znalazłam wczoraj na YT.

    Czesław Niemen - Over the Rainbow

    http://www.youtube.com/watch?v=9ymQk-4CY9Q&feature=player_embedded

    Pozdrawiam Ogrodników i Sympatyków Ogródka:)

    OdpowiedzUsuń
  36. Kochani dzisiaj jest Międzynarodowy Dzień Pocałunku:)))

    Zapomniane pocałunki

    Kto liczy nasze pocałunki,
    kto na nie zważa?
    Ludzie mają troski i sprawunki,
    Bóg światy stwarza...
    Zapomniane przez nas dwoje ich różowe mnóstwo
    spada na dno naszych dusz
    jak płatki miękkich, najpiękniejszych róż...
    Tam leżą i ciasno zduszone na sobie
    słodkim olejkiem się pocą,
    który rozpachnia się w nas każdą nocą
    i każdym ranem
    i życia zwykłego jesienne ubóstwo
    czyni róż krajem, perskim Gulistanem.
    Kto nasze pocałunki liczy?
    Kto na nie zważa?
    Bóg światy stwarza,
    nie zapisuje w księgach słodyczy...

    Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
    ***
    Ewa Demarczyk - Pocałunki

    http://www.youtube.com/watch?v=byoYcp2qUn8

    :)*

    OdpowiedzUsuń
  37. To jeszcze dodam trzy pocałunki:)))

    Artur Rimbaud

    Komedia
    w trzech pocałunkach

    Miała koszulkę cieniutką,
    A drzewa zaciekawione
    Przez okna bliziutko, bliziutko
    Schylały liście zielone.

    Na miękkie rzuciła poduszki
    Rąk nagich ciepłe oploty,
    W podłogę drobniutkie nóżki
    Tętniły z wielkiej ochoty.

    Patrzyłem na promień woskowy
    Słońca, jak w swojej podróży
    kręcił się wokół jej głowy
    I piersi: muszka na róży.

    Ucałowałem jej kostki
    U nóg; wybuchła śmiechem,
    Który się rozprysł w trel boski,
    Kryształów zabrzmiał echem.

    Schowała stopy, a potem
    Śmiejąc się rzekła: No, no, no!
    Śmiech kazał zapomnieć o tem,
    Że mnie za śmiałość skarcono.

    Pocałowałem jej oczy...
    Jak ptak pod wargą się trzepie...
    Gest czyniąc głową uroczy
    Rzekła mi: A, jeszcze lepiej!

    Mam ci powiedzieć coś, panie.
    Lecz resztę w gardłem jej zdławił
    Całusem, co ją o śmianie
    Już mi życzliwe przyprawił.

    Miała koszulkę cieniutką,
    A drzewa zaciekawione
    Przez okna bliziutko, bliziutko
    Schylały liście zielone.

    1870

    Przełożył Jarosław Iwaszkiewicz

    Ewuniu dzisiaj to mi się należy premia za zastępstwo:)***

    OdpowiedzUsuń
  38. Reszta Ogrodników rozsmakowała się w pocałunkach i ani myśli przyjść pod wierzbę:)

    Skaldowie - Nie caluj mnie pierwsza

    http://www.youtube.com/watch?v=Yy-u3v2snZE&feature=related

    Jeszcze instrukcja:)

    Rodzaje Pocałunków

    http://www.youtube.com/watch?v=o_Pfh5n8-M8

    :)***

    OdpowiedzUsuń
  39. Jak szaleć to szaleć:)
    Zaleśmianię sobie:)

    Bolesław Leśmian

    Usta i oczy

    Długo się usta moje karmiły twym ciałem,
    Aż głodu ust mych doznałem -

    Boś ujęła im pieszczot w ostatniej godzinie,
    Co przemijając, nie minie.

    I odtąd, odrzucone w świat, słońcem rozbłysły,
    Straciły rozum i zmysły -

    I całują te głazy i te martwe rzeczy,
    Które duch zdeptał człowieczy.

    Całują księżyc w studni, słońce wśród alkierzy -
    I wiatr, gdy na wprost uderzy,

    I gniazda, które burza strąciła przedwcześnie
    I kwiaty w polu i we śnie -

    I całują u źródeł szemrzącego losu
    Wszystko, co kwitnie bez głosu,

    Wszystko, co pocałunków złożonych w pokorze,
    Oddać im nigdy nie może.

    Jeno musi w to słońce zapatrzyć się złote
    I, milcząc, przyjąć pieszczotę.

    I radują się usta, że całować mogą
    Wszystko, nie mając - nikogo!

    I że wolno im teraz na kwiatach oniemieć
    I mając wszystko - nic nie mieć!

    Zaś oczy, gdy się usta do kwiatów zbliżały,
    Odbiły nagle - świat cały.

    I radują się oczy, że nad ust szkarłatem
    Z całym spotkały się światem!

    :)*

    OdpowiedzUsuń
  40. Wiersze są nie modne,
    nie modna jest proza.
    Na pochyłe drzewo,
    zawsze wejdzie koza.

    Syzyf kamień wtaczał,
    pod ciut stromą górę.
    Podnosił w ten sposób,
    fizyczną kulturę.

    Kiedyś chłop zagadał,
    tudzież do obrazu.
    Zaś obraz do chłopa,
    nie chciał, ani razu.

    Był sobie Jan Kusy,
    co chodził z toporkiem.
    Opasywał się kijem
    podpierał się workiem,

    Studnię miał za piecem,
    wodę brał, przetakiem.
    Ryby łowił grabiami,
    wróble strącał makiem.

    Murzyn mył się często,
    z rana i wieczora.
    Lecz dalej był czarny,
    poszedł do doktora.

    A zaś chińczyk z Azji,
    nieco, skośnooki.
    Chciał wyleczyć zeza,
    bo patrzył na boki.

    Najmocniej przepraszam,
    nie było mnie w święta.
    Powód jest poważny,
    prawa boli, pięta.

    Od Tatr, aż do morza,
    płynie Wisła - rzeka.
    Polak zawsze będzie,
    miał na co narzekać.

    Serdecznie pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  41. Jędrusiu:
    Dzisiaj koniec frasunków, jest dzień pocałunków Gotowe już czekają usta, będzie radość i rozpusta...
    :)*

    Serduszko puka w rytmie cha-cha - Maria Koterbska (1958)

    http://www.youtube.com/watch?v=tNjkVk5c1So&feature=related

    :)))

    OdpowiedzUsuń
  42. Witaj Izko:)
    Aleś Ty dziś całuśna dziewczyna, że hej...:)))
    Nawet nie wiedziałam, że oprócz walentynek jest jeszcze "ogólny" dzień od pocałunków...
    Powiem Ci, że ja buziaki lubię ogromnie, ale intymnie, bez względu na datę, a nie od wielkiego dzwonu i "z okazji"; a czemu to niby tylko dzisiaj? ;-))
    Ale wiersze piękne, bardzo dziękuję:)*
    Już nie wiem, co mogę jeszcze dołożyć? Aha, annyG jeszcze nie było z w tym temacie:

    annaG

    pocałunek

    ust
    aż tak zmysłowych
    nie dam skraść
    nikomu
    jedynie ich szeptem
    poruszę powietrze
    dotknę nimi ucha
    musnę
    po kryjomu
    w walce o czerwień
    niebo z ziemią zetrę
    pozwól odrysować
    kształt
    soczystej wiśni
    niech konturem kuszą
    idealny gust
    od soczystych smaków
    niech się wreszcie
    wyśni
    spragnionemu ciału
    niebosiężność ust
    ***

    A premię, masz jak nic.... pięknie dyżurujesz w Ogródku od rana. Poczekaj, niech się rozpatrzę, to coś ekstra wymyślę. Dopiero wróciłam z terenu i jeszcze nic nie jadłam...
    Pozdrawiam Zastępczynię cieplutko...:)*

    OdpowiedzUsuń
  43. Witam Jędrusia po dłuuugiej absencji:)
    Pewnie dopiero odespałeś święta... lepiej późno, niż wcale... Wczoraj wyglądaliśmy się Cię z Jaśkiem w oczekiwaniu na wiersz z fotoreportażu. A tu nic... Pracownik w terenie zastrajkował:)
    Tylko nie mów, że oflagujesz Ogródek...:)

    Marzec nastał w grudniu,
    nie zima, lecz ściema,
    Góral stracił dudki,
    no bo śniegu nie ma.

    Ktoś za dużo wypił,
    ja za długo spałam,
    wstępniaka nie było,
    ja w skowronkach cała...:))

    Ciebie pięta boli,
    kogoś dręczy grypa
    Jaśko gdzieś swawoli,
    gdzie Adaś? Nie pytam...

    Izka dziś całuśna,
    wiersz mi nie wychodzi
    i jak tu każdemu
    we wszystkim dogodzić? :))

    A mnie dzisiaj słonko
    humor poprawiło
    i popatrz Jędrusiu
    ot, cała zawiłość:))

    Uściski i serdeczności świąteczno-poświąteczne:))
    Nie wiem, czy usprawiedliwię tę Twoją bumelkę...;)

    OdpowiedzUsuń
  44. Witaj Ewuś:)
    Jedruś bumelował
    Ja się rozbestwiłam
    i swymi całusami
    z ogródka go spłoszyłam:)))

    OdpowiedzUsuń
  45. Ewuniu jak jest okazja to ja nie odpuszczam:)))
    Przecież całować to nie grzech:)))

    Cieniu Rajskiego Drzewa-♥♥♥♫ ♫ ♫--Całować To Nie Grzech

    http://www.youtube.com/watch?v=S7fKwl4oNso

    :)*

    OdpowiedzUsuń
  46. Izko, znalazłam dla Ciebie ekstra premię, mam nadzieję, ze Ci się spodoba...:)

    Kayah - prośba do Twoich ust

    http://kuba91.wrzuta.pl/audio/2Z3UOy47RFi/

    Prośba do twoich ust

    Pocałunek dzisiaj wylądował
    Jak płochliwy ptak na mych ramionach
    A skrzydeł puch
    Dotykiem przypomina
    Że od Twych ust świat cały się zaczyna
    Pocałunki Twoje są motylem
    Co na moich ustach siadł na chwilę
    Ślad Twoich warg
    Na szyi tak jak róża zakwitł
    Noszę go jak tatuaż
    Zacałuj mi pamięć
    Ale gdy ucieknie
    Mocno pochwyć ją
    Zduś ramieniem
    Zamknij mi usta pocałunkami
    Żeby nie nazwały żalu więcej już
    Twym imieniem
    Od Twoich warg
    Myślałam przez te lata
    Zaczął się świat
    Lecz to był koniec świata
    Zacałuj mi pamięć
    Ale gdy ucieknie
    Mocno pochwyć ją
    Zduś ramieniem
    Zamknij mi usta pocałunkami
    Żeby nie nazwały żalu więcej już
    Twym imieniem
    Zacałuj moją pamięć
    Ale gdy ucieknie
    Mocno pochwyć ją
    Zduś ramieniem
    Zamknij mi usta pocałunkami
    Żeby nie nazwały żalu więcej już
    Twym imieniem
    Twym imieniem

    ... śliczna piosenka poetycka, więc nie mogłam sobie odmówić zamieszczenia jej tekstu...

    Myślisz, że Jędruś z tego powodu uciekł? Przecież go boli tylko pięta, a piętą się raczej nie całuje:)

    OdpowiedzUsuń
  47. Dzięki Ewuniu.Super premia:)*
    Dla Ciebie Osiecka:)*

    Agnieszka Osiecka

    Dawne, zabawne
    (Pocałunki)

    Wróciły dziś do mnie nad ranem,
    jak z nieba,
    zgubione jaskółki
    na długą niepamięć skazane
    nasze dawne
    zabawne
    pocałunki.

    Te znad rzeczki,
    te z łąki,
    te z lasu,
    te pośpieszne,
    bo nie masz już czasu
    te gorące, zdyszane,
    i te senne nad ranem,
    te liryczne i śliczne
    i pornograficzne,
    te kradzione od żony
    i te kłamstwem słodzone,
    tamte z klatki schodowej
    i z windy,
    te miętowe i te anyżkowe,
    i te inne od innych,
    a na końcu -
    te troszkę mokre od łez,
    po których nie ma już śladu,
    a przecież
    jest.

    :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Ewciu,może Jędruś nie lubi się całować:)
    Albo mnie nie lubi:(

    OdpowiedzUsuń
  49. E, chyba nie. Wydaje mi się, że Jędruś czyni jakieś przygotowania do sylwestra. Przecież to już za trzy dni...:)
    I ćwiczy, np. kroki walca wiedeńskiego... a to najpiękniejszy, jaki znam:

    Walc wiedeński-Dziadek do Orzechów - Walc Kwiatowy.mpg.AVI

    http://www.youtube.com/watch?v=R-6dzKkhI30&feature=related
    ...:)...:)...:)...

    ... a Ty masz już kreację? :))

    OdpowiedzUsuń
  50. ... a w clipie piękne kwiaty, autorstwa Krystyny Wojtas...:)

    OdpowiedzUsuń
  51. Cudny clip,Ewuniu:)
    Ja kreację mam bardzo ciepłą:)))

    Masz ochotę na pomarańczkę?

    Tadeusz Woźniak - Smak i zapach pomarańczy

    http://www.youtube.com/watch?v=fSsNI_KRNTI
    :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Właśnie zjadłam mandarynkę, skąd wiedziałaś? :)
    A ja tak tęsknię za kwiatami...

    "Co się stało kwiatom?" - Tadeusz Nalepa & Breakout

    http://www.youtube.com/watch?v=wNwuO_h7vhY

    ... a w domu mam jeszcze imieninowe róże i kwitnące dwa storczyki...:)

    OdpowiedzUsuń
  53. To proszę jeszcze kwiaty:)

    Andre Rieu -My Love Song (Crin Waltz.).

    http://www.youtube.com/watch?v=eoIEhfG4Ee4&feature=related

    Wiedziałam bo ja jadłam pomarańczkę:)
    Na profilu też masz kwiatki:)))

    OdpowiedzUsuń
  54. Bry wieczór :)*

    Wpadłem tylko na dobranockę i piszę z komputera synusia. Mój się zbiesił - ma kłopoty z zasilaniem. Dziś bez szczególnego wyszukiwania
    Julian Tuwim -

    Rzuciłbym to wszystko

    Julian Tuwim
    Rzuciłbym to wszystko, rzuciłbym od razu,
    Osiadłbym jesienią w Kutnie lub Sieradzu.
    W Kutnie lub Sieradzu, Rawie lub Łęczycy,
    W parterowym domku, przy cichej ulicy.

    Byłoby tam ciepło, ciasno, ale miło,
    Dużo by się spało, często by się piło.

    Tam koguty rankiem na opłotkach pieją,
    Tam sąsiedzi dobrzy tyją i głupieją.

    Poszedłbym do karczmy, usiadłbym w kąciku,
    Po tym, co nie wróci, popłakał po cichu.

    Pogadałbym z Tobą przy ampułce wina:
    "No i cóż, kochana? Cóż, moja jedyna?

    Żal ci zabaw, gwaru, tęskno do stolicy?
    Nudzisz się tu pewno w Kutnie lub Łęczycy?"

    Nic byś nie odrzekła, nic, moja kochana,
    Słuchałabyś wichru w kominie do rana...

    I dumała długo w lęku i tęsknicy:
    - Czego on tu szuka w Kutnie lub w Łęczycy?

    ***

    ...a ponieważ dziś rzecz o boćkaniu, to ja też -
    Willie Nelson - Maria (Shut Up And Kiss Me)

    http://www.youtube.com/watch?v=QPKGLPPjWrs

    Dobranoc, dobranoc Kochane :)*** - boćkom Wos
    w czółeczka. :)***

    OdpowiedzUsuń
  55. I tak nam się kończy ogródkowy dzień, w zapachu kwiatów i pomarańczy, z poetyckimi pocałunkami... przed końcem roku, którego zostało jeszcze tylko trzy dni...
    Jaśko nas dzisiaj nie odwiedził, może już mu się przysnęło? Pozdrawiam cieplutko.:)*
    Jutro jeszcze intensywny dzień roboczy, więc już pierwsza przychodzę ze swoją dobranocką.
    A że nastrój mam trochę nostalgiczno - rozrachunkowy, będzie to wiersz autorstwa Małgorzaty Malangiewicz:

    Małgorzata Malangiewicz

    PIOSENKA

    Chciałabym napisać dla ciebie piosenkę
    by zawsze w niej wracać wieczornym wspomnieniem,
    kiedy już nie będziesz mógł wziąć mnie za rękę
    lub na twej pamięci położę się cieniem.

    Pozostanie po mnie zapach perfum nikły
    i półki po brzegi książkami wypchane.
    Powspominasz sobie jak pieściłam ciepło
    ulubionych tomów grzbiety pozłacane.

    Zostaną suszone jesienne bukiety
    i lista zakupów na pożółkłej kartce,
    kilka szklanych kulek z mojej bransolety
    długie rude włosy na twej marynarce.

    Na biurku przysiądzie tomik wierszy mały
    z czułą dedykacją „dla mojej miłości”.
    A gdy ją przeczytasz, łzy będą Ci drgały
    i szepniesz, że wielu będzie Ci zazdrościć.

    Zbudzony dostrzeżesz obok miejsce puste.
    Zatęsknisz za ciepłem wtulonego ciała
    i odbiciem srebrnym łazienkowych luster
    kiedy miękko włosy niesforne czesałam.

    W pisaniu piosenek, nie błyszczę talentem
    więc dzisiaj tylko uczucia notuję.
    Niech piosenka moja będzie testamentem,
    w którym całą miłość Tobie zapisuję….

    Dobranoc, dobranoc Kochani:)***... przyjemnych snów...:)*

    ... a może diamentowych? Jak w tej cudnej kołysance:

    Małgorzata Walewska - Diamentowy sen

    http://www.youtube.com/watch?v=co1b-rLKxqY&feature=related

    Pa...*

    OdpowiedzUsuń
  56. ... no i jak zwykle...:)
    Wkleiliśmy z Jaśkiem prawie jednocześnie swoje dobranocki, dziękuję Jasieńku, że się odezwałeś...:)*
    ... i wybacz moje niecne posądzenia co do spania... boćkam Cię dobranocnie, może być w Kutnie, w Łęczycy, a nawet tam, gdzie diabeł mówi dobranoc... pa... :)***

    OdpowiedzUsuń
  57. Ja też Kochani mówię dobranoc i niech Wam się wiosna przyśni:)

    Andre Rieu - Bird serenade ( Toselli)

    http://www.youtube.com/watch?v=fg0nSVre5qM&feature=related

    Do jutra..pa:)***

    OdpowiedzUsuń
  58. ... Jaśku, pewnie zasilacz Ci padł. Chyba będziesz musiał sobie nowy sprawić... czekamy na Ciebie...:)*

    OdpowiedzUsuń
  59. ... dobranoc, Izko, dzięki za dyżur dzisiejszy...:)*

    OdpowiedzUsuń
  60. •*✿*•..•*✿*•..•*✿*•.•*✿*•..•*✿*•..•*✿*•.

    OdpowiedzUsuń
  61. Witam Pani Ewo.
    Obserwuję Pani bloga odkąd dowiedziałam się o nim od pana z kuferka kazimierskiego.Podobno kupiła Pani w tym sklepiku kubek z motywem magnolii.Autorem tego "dzieła"jest mój narzeczony.Jeżeli lubi Pani takie rzeczy tworzą ludzką ręką to proszę sobie zajrzeć na adres http://picasaweb.google.com/pbpietras.Gwarantuję,że znajdzie się tam coś co ucieszy Pani oko.Pozdrawiam.Aneta Kluziak

    OdpowiedzUsuń